برنج عمده

قیمت برنج عمده و عوامل تاثیرگذار بر آن

با سلام و درود، حضور شما مخاطب عزیز در مجله برنج رز را خوش‌آمدید می‌گوییم و برای شما آرزوی سلامتی، شادی و برکت را داریم. اکنون که در این صفحه حضور دارید، یعنی به دنبال قیمت برنج عمده هستید و می‌خواهید عوامل تاثیرگذار بر روی آن را بدانید. در حالی که ممکن است با برخی از این عوامل آشنا باشید، اما دانستن همه آنها به کسب‌وکار شما کمک ویژه‌ای خواهد کرد. در انتهای مقاله نیز از شما دعوت خواهد شد که در جهت استعلام قیمت با ما تماس بگیرید و همچنین در صورت تمایل، در مسیر یک همکاری سودآور با ما همراه شوید.

عوامل تاثیرگذار روی قیمت برنج عمده

در حالی که اساساً نه تنها در صنعت خواربار، در اکثر صنایع فقط یک چیز یعنی «دلار» را عامل اصلی تغییرات قیمت یک کالا می‌دانند، با این حال جالب است بدانید که علاوه بر دلار، عوامل مهم دیگری نیز وجود دارند که حتی از دلار هم مهم‌تر و تاثیرگذارتر هستند و حتی قیمت دلار هم با توجه به آن‌ها بالا و پایین می‌رود.

بیایید به اتفاق یکدیگر، این عوامل را بررسی کنیم.

عرضه و تقاضا چیست؟

سناریو اول: تصور کنید که یک عدد سیب دارید و آن را به معرض فروش گذاشته‌اید. دو مشتری به شما مراجعه می‌کنند که هر دو خواستار آن سیب هستند. مشتری اول حاضر است برای خرید سیبی که در دست شماست، ۱ سکه بپردازد و مشتری دوم، ۲ سکه. تصمیم با شماست که سیب خود را به چه کسی بفروشید. انتخابتان کدام است؟

در این سناریو، شما در جایگاه عرضه هستید و مشتریان در جایگاه تقاضا. کالای شما کمیاب است و از دو نفر، فقط یک نفر می‌توانند آن را داشته‌باشند. از آنجایی که شرع و قانون، هیچکدام به آنها اجازه نمی‌دهد که به شما اجبار وارد کنند، تنها کاری که می‌توانند برای تغییر تصمیم شما به نفع خودشان انجام دهند، بهبود پیشنهاد خودشان است. بنابراین وقتی شما تصمیم می‌گیرید تا به کسی بفروشید که ۲ سکه می‌دهد، قیمت یک عدد سیب ۲ سکه می‌شود.

سناریو دوم: یک عدد سکه دارید و برای خرید سیب، به بازار می‌روید. دو دکان میوه‌فروشی می‌بینید که سیب‌های یکسانی را به معرض فروش گذاشته‌اند. دکان اول ۱ عدد سیب به شما می‌دهد تا ۱ سکه‌تان را بگیرد. دکان دوم ۲ عدد سیب به شما می‌دهد تا ۱ سکه‌تان را بگیرد. تصمیم با شماست که از چه کسی سیب بخرید. انتخابتان کدام است؟

در این سناریو، شما در جایگاه تقاضا هستید و فروشندگان در جایگاه عرضه. پول شما کمیاب است و فقط یکی از دو فروشنده می‌توانند آن را داشته باشند. از آنجایی که شرع و قانون، هیچکدام به آنها اجازه نمی‌دهد که به شما اجبار وارد کنند، تنها کاری که می‌توانند برای تغییر تصمیم شما به نفع خودشان انجام دهند، بهبود پیشنهادشان است. بنابراین وقتی شما تصمیم می‌گیرید که از دکان دوم خرید کنید، قیمت هر عدد سیب می‌شود نیم سکه.

در سناریوی اول و دوم، دیدیم که قدرت تعیین قیمت در اختیار کسی بود که آنچه در دست دارد، کمیاب‌تر است و دیگران برای به دست آوردن آن مجبور به رقابت هستند. ممکن است هنگام استعلام قیمت برنج عمده با عبارت «قیمت رقابتی» برخورد کرده‌باشید. اینجا فروشنده می‌گوید که من برای پیروزی در رقابت با دیگران، پول کمتری آنها می‌خواهم؛ بیایید سمت من.

اما سناریو سومی هم وجود دارد.

سناریو سوم: دو نفر به یک بازار می‌روند که هر کدام ۱ عدد سیب بخرند. آنها هر دو به شخصی می‌رسند که دو عدد سیب دارد و هر سیب را به قیمت ۱ سکه می‌فروشد.

در سناریو سوم هیچ رقابتی وجود ندارد و قدرت تصمیم‌گیری هم دست هیچ‌کسی نیست. اگر خریداران به قیمت ۱ سکه راضی نباشند، از سیب محروم خواهند شد و اگر فروشنده به قیمت ۱ سکه راضی نباشد، از سکه محروم خواهد شد. پس هر کسی یک سکه‌اش را می‌دهد و یک عدد سیب می‌گیرد. بنابراین قیمت سیب، همان ۱ سکه می‌ماند.

تاثیر عرضه و تقاضا بر قیمت برنج عمده

اکنون متوجه مکانیزم تغییرات قیمت برنج عمده یا هر محصول دیگری شدیم. با توجه به این مکانیزم، می‌توانیم متوجه شویم که عوامل تاثیرگذار بر قیمت برنج عمده، چگونه تاثیر خود را می‌گذارند.

هر چیزی که باعث افزایش برنج عمده در بازار شود، به میزانی که برنج از پول بیشتر باشد و فروشندگان مجبور به رقابت برای فروش محصول خود شوند، قیمت برنج کاهش پیدا می‌کند. مانند افزایش شالیزارها، افزایش تولید و حتی کاهش تقاضا.

بالعکس، هر چیزی که باعث کاهش برنج در بازار شود، به میزانی که برنج از پول کمتر شود و خریداران مجور به رقابت برای خرید کالای مورد نیازشان گردند، قیمت برنج عمده افزایش پیدا می‌کند. مانند قحطی، طوفان، احتکار و حتی افزایش تقاضا.

چگونه قیمت برنج عمده را بالا و پایین «می‌برند»؟

برای آنکه بدانیم قیمت برنج عمده را چگونه بالا و پایین می‌برند، در ابتدا باید ببینیم که منظور چه کسی است. وقتی صحبت از بالا و پایین بردن قیمت برنج عمده می‌شود، معمولا دو گروه را مسئول انجام این کار می‌دانیم؛ یعنی دولت و مافیا.

دولت، کسی است که تصمیمات کلان را برای مدیریت کشور می‌گیرد. مافیا، کسی است که بازار را مال خود کرده‌است و هیچکس توان رقابت با آن را ندارد؛ جز دولت. قدرت دولت به پشتوانه قانونی است که این قدرت را در اختیارش گذاشته‌است و قدرت مافیا، در این است تمام محصولات تولید شده در انبارهای اوست.

دولت و قیمت برنج عمده

دولت که وظیفه آن کنترل وضعیت اقتصادی، هم به نفع مصرف‌کنندگان و هم به نفع تولیدکنندگان است، همواره در تلاش است که وضعیت عرضه و تقاضا را در سناریو سوم، یعنی تعادل حفظ کند. به عبارت دیگر، دولت شخص ثالثی است که وظیفه دارد به هیچکدام از طرفین عرضه و تقاضا، اجازه قدرت‌گرفتن ندهد. در ادامه، با دو مثال که یکی حمایت از مصرف‌کنندگان و دیگری حمایت از تولیدکنندگان را نشان می‌دهد، نقش دولت در کنترل قیمت برنج عمده را توضیح می‌دهیم.

تاثیر دولت بر قیمت برنج عمده در حمایت از تولیدکنندگان

دولت بر اساس قانونی به نام «قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی» موظف است که محصولات کشاورزی اساسی کشور مانند برنج و گندم را از کشاورزان خریداری کند. این در حمایت از تولیدکنندگان است. زیرا در آنها این اطمینان را ایجاد می‌کند که محصولشان خریدار خواهد داشت و روی دستشان نخواهد ماند.

تاثیر دولت بر قیمت برنج عمده در حمایت از مصرف‌کنندگان

گاهی ممکن است افرادی که یک کالای اساسی را در اختیار دارند، تصمیم به صادرات بگیرند. این، به خودی خود بد نیست، اما تا زمانی که نیاز کشور در حال تامین است و تنها کالای مازاد بر نیاز کشور صادر می‌شود.

حال، تصور کنید کشور ما در تابستان امسال به ۱ میلیون تن برنج نیاز دارد و در سیلوهای برنج ۱.۵ میلیون‌تن ذخیره شده‌است. این، نشان می‌دهد که عرضه‌کننده اجازه دارد که ۰.۵ میلیون‌تن برنج خود را صادر کند. پس از آن، دولت صادرات برنج را ممنوع می‌کند. این شاید به مزاج تولیدکنندگان خوش نیاید. زیرا عرضه‌کننده به فکر درآمد بیشتر است و حق هم دارد. مثل همه ما که وقتی در جایگاه عرضه باشیم، کالای خود را به کسی می‌دهیم که پول بیشتری می‌دهد. صادرات هم همیشه پردرآمدتر است.

اما از نظر دولت که یک نهاد بی‌طرف و تنها مسئول ایجاد تعادل است، چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است. بنابراین همانطور که خیال طرف عرضه‌کننده را از بابت خرید محصولاتش راحت می‌کند، از طرفی به او اجازه نمی‌دهد که با هدف سود بیشتر، طرف تقاضاکننده داخلی را به تنگنا بیاندازد. اگر محصولات به خارج صادر شوند، عرضه از تقاضا کمتر می‌شود و آنگاه قیمت برنج عمده افزایش پیدا می‌کند که این به ضرر مصرف‌کننده داخلی است.

مقابله دولت با مافیا در تعیین قیمت برنج عمده

وظیفه دولت این است که با توجه به قدرت، امکانات و اختیاراتی که دارد، با مافیا نیز مقابله کند. بنابراین، اقداماتی را انجام می‌دهد که یا مافیا را فلج کند، یا اهرم فشار و برگ برنده او در بازار را بی‌‌اثر گرداند.

وقتی شما در جایگاه تقاضاکننده به بازار بروید و ببینید که دکان اول سیب را به قیمت ۲۰ سکه می‌فروشد و این قیمت از نظر شما زیاد است، تصمیم می‌گیرید که به دکان دوم بروید. اما با کمال تعجب می‌بینید که این دکان هم ۲۰ سکه می‌فروشد. تا آخر شب تمام بازارها را می‌گردید و قیمتی کمتر از ۲۰ سکه پیدا نمی‌کنید. این، کار مافیاست.

مافیا گروهی بسیار ثروتمند است که تمام سیب‌فروشان شهر، سیب دکان خود را از او می‌خرند و هیچ کس دیگری نیست که به آنها سیب بفروشد. به چنین حالتی «انحصار» گفته می‌شود. وقتی مافیا انحصار را به دست می‌گیرد و هیچکس دیگری برای رقابت با او نیست، هر قیمتی دوست داشته باشد روی محصولات می‌گذارد. وقتی تمام دکان‌داران سیب را به قیمت ۱۸ سکه بخرند، شما دیگر نمی‌توانید هیچ دکان‌داری را پیدا کنید که سیب به قیمت کمتر از ۲۰ سکه بفروشد.

اینجاست که دولت وارد می‌شود. غرفه‌‌های تنظیم بازار را دیده‌اید؟ این غرفه‌ها مال دولت هستند. دولت تنها کسی است که به واسطه قانون می‌تواند در مقابل مافیا بایستد. بنابراین، کالاهایی را که در انبار خود دارد، با قیمتی کمتر روانه بازار می‌کند. حال، شما می‌توانید سیب را با قیمت ۱۲ سکه بخرید. در واقع دولت به رقیب مافیا تبدیل می‌شود و انحصار او را می‌شکند.

توضیحاتی که تاکنون مطالعه فرمودید، مکانیزم تاثیر دولت بر قیمت برنج عمده، سیب و… است که ما به عنوان یک شخصیت تجاری، آن را می‌‌دانستیم و خدمت شما نیز عنوان کردیم. اما اینکه آیا دولت موفق به انجام وظایف خود شده‌است یا خیر، به علومی مانند سیاست و حقوق مربوط است که تحلیل آن نیز کار سیاستمداران و حقوق‌دانان بوده و از حیطه ما خارج است.

تاثیر دلار بر قیمت برنج عمده

حال به این سوال می‌رسیم که دلار چه تاثیری بر قیمت برنج عمده می‌گذارد. با توجه به اینکه برنج یک کالای اساسی در کشور ما بوده که بخش زیادی از آن از طریق واردات تامین می‌شود، دلار گران‌تر یعنی واردات گران‌تر و در نتیجه، فروش گران‌تر در بازار.

ما هر چه بتوانیم محصولات موردنیازمان را در داخل تولید کنیم، از واردات بی‌نیازتر می‌شویم و تاثیر دلار نیز روی قیمت کالاها کمتر می‌شود که این وضعیت «خودکفایی» نام دارد.

نحوه استعلام قیمت برنج عمده

جهت استعلام قیمت برنج عمده، هم‌اکنون می‌توانید اقدام فرمایید. همین حالا با استفاده از راه‌های ارتباطی که در جدول زیر تقدیم نگاهتان گردیده‌است، با ما تماس برقرار نمایید و ضمن دریافت مشاوره سریع و رایگان، قیمت برنج عمده را استعلام فرمایید و در صورت تمایل، با ما وارد این تجارت پرسود شوید.

(آقای ملایی) راه های ارتباطی:
شماره موبایل: 09123467394
شماره فکس: ۰۲۱۸۹۷۷۳۳۳۰
آدرس کانال: BERENJINA@
پست الکترونیکی: info@eberenj.ir

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
× چگونه می‌توانیم به شما کمک کنیم؟