برنج عنبربو

برنج عنبر بو؛ ریزدانه عطرافشان ایرانی

با برنج محبوب سفره‌های ایرانی آشنا شوید.

پای ثابت غذاهای اصیل ایرانی برنج است. چلو کباب، چلو مرغ، چلو خورشت، ته‌چین، لوبیا پلو، باقالی پلو، سبزی پلو، کته ماهی، کته زعفرانی… به جز دیزی، هر غذای ایرانی دیگری را نام ببریم، ترکیبی خواهد بود از برنج (چلو، پلو، کته و…) + چیزهایی که آن را خوشمزه‌تر می‌کنند و در میان معروف‌ترین برنج‌های ایرانی، برنج عنبر بو یکی از گزینه‌های پرطرفدار است که برای مصرف خانگی در نظر گرفته می‌شود. برنج رز، تامین‌کننده بزرگ برنج عنبر بو در سراسر کشور، در این مقاله میزبان شماست تا هر آن چیز را که درباره برنج عنبربو لازم است بدانید، تقدیم حضورتان کند.

برنج عنبر بو چیست؟

عنبر بو یکی از برنج‌های معروف ایرانی است. اما نکته جالبی درباره آن وجود دارد. هر گاه نام کشت برنج ایرانی به گوش می‌رسد، تصویری که در ذهن شکل می‌بندد شالیزارهای استان‌های شمالی کشور عزیزمان است. اما شاید متعجب شوید که در جنوب کشور، یعنی استان خوزستان و شهرهایی مانند باغملک، شوشتر، سیروان، اهواز، خرمشهر و… نیز زمین‌های کشت برنج وجود دارند. به علاوه استان‌های خراسان رضوی (کلات نادر)، فارس، اصفهان و… مزارع کشت برنج بسیاری وجود دارد.

برنج عنبر بو با اینکه برنج شمال نیست، اما جایگاه بسیار ویژه‌ای در سفره‌های ایرانی پیدا کرده‌است و توانسته نام خود را در کنار مطرح‌ترین نام‌ها، در فهرست بهترین برنج‌های ایرانی ثبت نماید.

مطلب مرتبط: برنج عنبر بو اصل را از کجا بخریم؟

عنبر بو یعنی چه؟

درباره علت نام‌گذاری برنج عنبربو روایت و دلیل محکمی وجود ندارد. اما شالیکارها در پاسخ به سوال «برنج عنبر بو یعنی چه؟» دو پاسخ گفته‌اند.

  • اولین بار دختری به نام عنبر بو این برنج را کشت کرده‌است.
  • به علت عطر بسیار خوشی که دارد به آن عنبر بو می‌گویند.

با وجود اینکه عنبر بو یک نام زیبای دخترانه ایرانی است، اما نمی‌توان درباره روایت اول مطمئن بود. اما بالعکس، روایت دوم را می‌توان معتبر دانست. زیرا همانطور که می‌دانیم، عنبر یک ماده بسیار خوشبو است «مشک و عنبر» و این برنج نیز عطر بسیار مشام‌نوازی دارد. پس واژه عنبر + بو به معنای خوش عطر است که در اینجا روی برنج نهاده شده، اما در ادبیات غنی ما کاربرد فراوانی دارد. بیت زیر یکی از زیباترین نمونه‌ها است.

عجب نوش شکر پاسخ چنین گفت     که عنبر بو گلی در باغ بشکفت حکیم نظامی گنجوی

ویژگی‌های برنج عنبر بو

برنج عنبر بو به جز محل کشت، ویژگی‌های دیگری نیز دارد که آن را از انواع دیگر برنج ایرانی جدا می‌کند:

  • شکل ظاهری: برنج عنبر بو بر خلاف برنج‌های ایرانی که لاغر و قدبلند هستند و پس از پخت بیشتر هم قد می‌کشند، ریزدانه‌تر است. در واقع قد کوتاه دارد و تو پر است. پس از پخت نیز قد نمی‌کشد اما چاق‌تر می‌شود. بنابراین ۲ نکته درباره آن وجود دارد. اول اینکه هنگام خرید، لطفا آن را با برنج نیم‌دانه اشتباه نگیرید. دوم، در مجالس ایرانی قد کشیده برنج مهم است. پس برنج عنبر بو برای پذیرای از مهمان پیشنهاد نمی‌شود.
  • عطر و طعم: بر خلاف مجالس مهمانی، گزینه فوق‌العاده‌ای برای مصرف خانگی به شمار می‌رود. زیرا از نظر عطر بسیار فوق‌العاده است و پس از یک بار امتحان، مصرف‌کننده متوجه خواهد شد که چرا به آن برنج عنبر بو گفته می‌شود. همچنین، از نظر طعم، برخی برنج‌ها هستند که حتی بدون خورشت نیز طعم فوق‌العاده‌ای دارند و گاهی حتی ممکن است دلتان نیاید روی آن خورشت بریزید. برنج عنبربو یکی از این برنج‌ها است.

مطلب مرتبط: 5 نکته اساسی برای افزایش فروش برنج عنبر بو

  • بهترین گزینه برای غذاهای متنوع: با اینکه پلو و چلو و کته از غذاهای اصلی ایرانی هستند، اما در سفره غنی ایران غذاهای متنوع دیگری وجود دارد که با برنج طبخ می‌شوند. از جمله آن‌ها می‌توان به کوفته، دلمه برگ مو و… اشاره کرد که برنج در آن‌ها نقش مهمی بازی می‌کند. ظاهر منحصربه‌فرد برنج عنبر بو آن را به بهترین گزینه برای طبخ چنین غذاهایی تبدیل می‌کند.
  • طبع گرم: بر خلاف بسیاری از برنج‌ها که طبع سردی دارند و خوردن مقدار زیادی از آن باعث سردی می‌شود، برنج عنبر بو به علت خاکی که در آن کشت می‌شود طبع گرمی دارد. این باعث می‌شود برنج عنبربو گزینه‌ای عالی برای افراد سرد مزاج باشد و خوردن آن به بهبودی بیماری‌های جسمی و روانی سردمزاجان منجر شود.
  • ارگانیک: برنج عنبر بو برای رشد نیازی به سموم و کودهای شیمیایی ندارد. بنابراین یک برنج کاملا طبیعی و ارگانیک است که از این نظر به شهرت بسیار بالایی در سطح جهان دست یافته.
  • سبک:  بسیار سبک است، هضم آن بسیار آسان است و به چربی شکمی تبدیل نمی‌گردد.
  • بهترین برای مصرف خانگی:  برنج عنبر بو بهترین گزینه برای مصرف خانگی است. زیرا به علاوه تمام موارد بالا، قیمت پایین‌تری که نسبت به دیگر برنج‌های ایرانی دارد باعث مقرون‌به‌صرفگی آن می‌گردد.

مطلب مرتبط: بهترین و ارزان‌ترین قیمت برنج عنبر بو در بازار ایران

خرید عمده برنج عنبر بو

خرید برنج گاهی ممکن است حساس و چالش برانگیز باشد. مخصوصا وقتی پای خرید عمده در میان باشد. بنابراین لازم است در هنگام خرید برنج عنبر بو عمده نکاتی مد نظر قرار گیرد.

اول اینکه برنج عنبربو به علت شکل ظاهری که دارد، نباید با برنج نیم‌دانه اشتباه گرفته شود.

دوم، برنج عنبربو انواع نامرغوبی هم دارد که عدم مرغوبیت آن در نگاه اول و قبل از پخت مشخص نمی‌شود. بنابراین افرادی سودجو ممکن است از همین موضوع استفاده کنند و برنج نامرغوب را به قیمت برنج مرغوب به دست مشتری بدهند.

سوم، ممکن است برنج عنبربو که به فروش گذاشته شده،‌ یک دست و خالص نباشد و باز افرادی سودجو، برنجی را به دست مشتری بدهند که به اصطلاح «قاطی دارد».

بنابراین لازم است که برای خرید عمده برنج عنبر بو، فروشنده‌ای معتبر و مورد اعتماد پیدا کنید و پس از اینکه کار کردن با او رضایت شما را برانگیخت، برای خرید‌های بعدی هم به او مراجعه کنید.

مطلب مرتبط: بهترین شرکت ایرانی برای خرید عمده برنج عنبر بو

شما هم‌اکنون در سایت برنج رز حضور دارید. برنج رز تامین‌کننده عمده برنج در سطح کشور است که افتخار داشته که این محصول را بین بسیاری از هم‌وطنان خود در استان‌های مختلف کشور توزیع کند. به لطف خدا، درصد بالایی از مشتریان برنج رز از کار کردن با این مجموعه احساس رضایت دارند و این خود باعث خوشحالی و افتخار مدیران مجموعه برنج رز است. شما نیز می‌توانید همین حالا با شماره تماس اعلام‌شده در همین صفحه، با مدیر فروش برنج رز ارتباط برقرار فرمایید.

(آقای ملایی) راه های ارتباطی:
شماره موبایل: 09123467394
شماره فکس: ۰۲۱۸۹۷۷۳۳۳۰
آدرس کانال: BERENJINA@
پست الکترونیکی: info@eberenj.ir

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
× چگونه می‌توانیم به شما کمک کنیم؟